Co to jest dropshipping?

Co to jest dropshipping?

Rozwój handlu internetowego przeżywa swój czas pełnego rozkwitu. Poszukiwanie alternatyw dla szeroko rozumianej sprzedaży, znalazło pole do rozwoju w sieci internetowej. Aukcje na portalach sprzedażowych oraz sprzedaż poprzez sklepy internetowe, drobnymi krokami wypiera tradycyjne formy handlu.

Internetowy portal aukcyjny

Rodzaj sprzedaży prowadzonej na wyspecjalizowanych portalach aukcyjnych. Rozwój internetu i łatwość dostępu do niego sprawia dużą możliwość prowadzenia sprzedaży bez posiadania wyspecjalizowanego oprogramowania. Wszystkie techniczne aspekty postawienia portalu sprzedażowego znajdują się po stronie jego twórcy i administratora. Użytkownik, którym może być każdy, ma możliwość korzystania ze wszystkich dostępnych na portalu narzędzi. Jedynym wymogiem jest rejestracja i przestrzeganie regulaminu. Za swoje usługi portal aukcyjny zazwyczaj pobiera drobne opłaty w postaci prowizji.

Sklep internetowy

Zbliżona do portalu aukcyjnego forma sprzedaży w internecie. Najbardziej podobna jest forma polegająca na „wynajęciu” specjalnego gotowego programu internetowego pozwalającego na samodzielnie prowadzenie sprzedaży. Wynajmujący czy udostępniający gotowe rozwiązanie pobiera prowizję albo jednorazową opłatę. Różnica polega na tym, ze w sklepie sprzedaż odbywa się z pominięciem aukcji, a kupuje się za określoną kwotę pieniędzy.

Inną formą jest stworzenie własnego sklepu internetowego od podstaw i samodzielne niezależne administrowanie nim.

W obu przedstawionych przypadkach tak aukcji jak i sklepu internetowego, potrzebny jest produkt, który będzie stanowił podstawę transakcji. Aukcje mogą dotyczyć pojedynczych produktów i być jednorazowe lub w jakimś określonym ciągu sprzedażowym. Sklep internetowy wymaga posiadania odpowiedniego zaplecza magazynowego, pozwalającego na szybką realizację całego procesu sprzedażowego.

Inną bardziej wygodną i bezpieczną formą sprzedaży jest dropshipping.

Dropshipping – na czym polega?

Jest to rodzaj sprzedaży oparty na modelu logistycznym pozwalającym na sprzedaży towarów bez ich fizycznego posiadania. Można to przyrównać do sprzedaży prowadzonej w sklepie internetowym.

Różnica polega na tym, że w „sklepie” dropshippingowym towaru fizycznuie nie ma jest jedynie potwierdzenie jego dostawy. Sprzedawca dropshippingowy świadczy jedynie usługę pośrednictwa, łącząc kupującego bezpośrednio z magazynem dostawcy. Dostawcą może być w tym przypadku producent, hurtownia, importer itp. Kupujący zamawiając towar u sprzedającego wykonuje wszystkie czynności jak przy zakupie w sklepie internetowym.

Sprzedający natomiast zleca producentowi, hurtownikowi wysyłkę towaru pod wskazany adres kupującego. W ten sposób producent czy hurtownik nie musi posiadać własnego sklepu internetowego ze wszystkimi jego obwarowaniami.

Całą sprzedażą zajmuje się jeden lub kilku sprzedawców dropshippingowych, przejmujących wszystkie obowiązki. Jest to pewna forma pośrednictwa, ponieważ sprzedawca dropshippingowy za swoje działanie dostaje prowizję lub umawiając się z producentem czy hurtownikiem ustala swoją marżę.

Dropshipping znajduje coraz więcej zwolenników wśród producentów czy hurtowników. W sieci internetowej można znaleźć sporo firm oferujących taką formę łączności pomiędzy „zawartością” swojego magazynu, a odbiorcami. Dla obu stron taka forma współpracy jest opłacalna.

Dzięki odpowiednio dobranym mechanizmom, każda ze stron może się skupić na swojej działalności i nie ponosić dodatkowych kosztów. Sprzedawca nie musi mieć kosztownego stanu magazynowego, natomiast producent czy hurtownik nie ponosi kosztów utrzymywania i obsługi sklepu internetowego.