Jak wybrać dostawcę sklepu internetowego?

Jak wybrać dostawcę sklepu internetowego?

Każdy, kto decyduje się otworzyć własny sklep internetowy już na wstępie staje przed wyborem dostawcy, który da mu stabilny i przejrzysty system umożliwiający prowadzenie sklepu. Internet jest pełen różnych systemów, jednak ilość informacji o każdym z nich może być przytłaczająca dla kogoś bez odpowiedniej wiedzy. Postaram się przedstawić najpopularniejsze platformy sklepów internetowych w taki sposób, aby każdy mógł wybrać system spełniający jego wymagania.

Shoper

Idealna platforma dla początkujących, którzy cenią sobie prostotę systemu. Shoper oferuje w swojej cenie hosting, obsługę klienta, wygodny i przejrzysty panel obsługi sklepu, dostosowanie pod pozycjonowanie oraz możliwość edycji plików szablonu i dostosowanie go do swoich potrzeb.

Niestety system ten ma dwie wady. Pierwsza, bardzo ważna, aktualizacje systemu dotyczą wszystkich bez wyjątku, nie masz możliwości zmian pod kątem swoich wytycznych. Dodatkowo serwery shopera mogą mieć problem z obsługą zapytań w momencie dużego obciążenia.

Prestashop

Darmowy silnik sklepowy na licencji open-source. Jest dobrym wyborem dla osób, które cenią sobie elastyczność sklepu, a jednocześnie shoper jest już niewystarczający. W podstawowej wersji system jest dopasowany pod pozycjonowanie, posiada również wiele opcji optymalizacji kodu tak, aby działał bardzo szybko.

Niestety, jak u poprzednika Prestashop posiada wiele wad. Elastyczność systemu jest bardzo kosztownym przedsięwzięciem, gdyż wiele wtyczek wymaga opłat. Dodatkowo zmiana nazw kategorii produktowych wiąże się ze zmianą adresu URL, co może być problematyczne podczas dostosowania strony pod kątem pozycjonowania.

WooCommerce

Bezpośrednim konkurentem dla Prestashop jest sklep na systemie WordPress – WooCommerce. Jest to system sklepowy typu open-source, gdzie każdy może wprowadzać zmiany w kodzie strony. Sklep jest dostosowany pod pozycjonowanie dopiero po doinstalowaniu odpowiednich wtyczek. Zaletą jest jednak fakt, że większość wtyczek dostępnych dla WooCommerce jest bezpłatnych, dzięki czemu dostosowanie sklepu pod własne wymagania nie wiąże się z gigantycznymi kosztami.

Niestety, główną wadą tego systemu jest potrzeba ciągłej kontroli i aktualizacji systemu oraz wtyczek, gdyż system WooCommerce jest najczęstszym celem ataków hakerskich. Dodatkowo system wraz z rozwojem sklepu w nowe kategorie i produkty może zacząć spowalniać pracę. Aby to poprawić niezbędne będzie zwiększenie zasobów serwera co ostatecznie wiąże się ze zwiększeniem kosztów.

Podsumowując

Każdy z powyższych systemów ma swoje zalety i wady, jednakże każdy powinien wybrać taki system, aby w większości odpowiadał jego wymaganiom. Ze swojej strony mogę wysnuć takie podsumowanie: Na początek Shoper, następnie posiadając duże możliwości finansowe przejść na system prestashop, w przeciwnym wypadku – WooCommerce.