Co to jest prawo Moore’a?

investment stockbroker profit analysis

Dokładnie 19 kwietnia 1965 roku Gordon Moore, który był założycielem firmy Intel sformułował prawo nazwane jego nazwiskiem. Opisywało ono zależność, że liczba tranzystorów w układzie scalonym z każdym rokiem będzie wzrastać wykładniczo. Oznacza to, że postęp technologiczny będzie powodował miniaturyzację układów scalonych, aby można było ja upakować w założonej przez założyciela firmy Intel liczbie.

Oczywiście to prawo nie będzie obowiązywać w nieskończoność, ponieważ w pewnym momencie może okazać się, że układy scalone, aby spełnić prawo muszą być wielkości atomów co nie jest aktualnie możliwe do wykonania.

Ostatnie badania wykazały, ze tempo wzrostu słabnie. Obecnie, aby podwoić liczbę tranzystorów w układzie scalonym należy poczekać od 18 do 24 miesięcy. Szacuje się, że ta liczba miesięcy będzie będzie z biegiem czasu powoli wzrastać z powodu zbyt małego postępu technologicznego oraz problemów technicznych.

Prawo Moore’a można też transformować do innych dziedzin takich jak na przykład wzrost pamięci na dyskach twardych oraz przenośnych kartach pamięci. Kolejnym aspektem, który spowoduje, że z biegiem czasu prawo Moore’a nie spełni się są koszty produkcji. W pewnych dziedzinach, to prawo bowiem ma szansę przetrwać znacznie dłużej niż w układach scalonych. Barierą jednak nie do pokonania mogą być trudności finansowe.

Dzisiaj firmy produkując pewien przedmiot sprawdzają cały czas czy produkcja jest opłacalna i zysk ze sprzedaży jest większy niż koszty produkcji, W momencie kiedy ta druga wartość rośnie, firmy rezygnują z dalszego rozwoju produktu co powoduje że prawo Moore’a przestaje spełniać swoje zadanie.

Prawo Moore’a ma także zastosowanie w świecie finansowym oraz sektorze bankowym. Wraz z rozwojem gospodarczym bowiem banki musza stawiać czoło coraz większym wyzwaniom. Nie należy już tylko dbać o klientów oraz dobre relacje z nimi. Banki musza dziś zdobywać coraz większy kapitał aby obracać nim z zyskiem oraz zdobywać nowe rynki oraz nowych konsumentów zgodnie na przykład z prawem Moore’a.