Jak zminimalizować ryzyko podatkowe?

gavel

Osoby prowadzące biznes na pewno zetknęły się z pojęciem ryzyka podatkowego. W ich interesie jest jednak jego unikanie. Czym jest dokładnie to ryzyko i w jaki sposób je zminimalizować?

Pojęcie ryzyka podatkowego

Ryzyko podatkowe związane jest z nieoptymalnym zarządzaniem wydatkami w biznesie, jak i z występowaniem określonych kar i sankcji.

Jeśli zarząd jakiejś działalności nie ma pewności co do podatkowych skutków podejmowanych, zaplanowanych czy zrealizowanych wcześniej operacji gospodarczych, wtedy można mówić o ryzyku podatkowym. Jest to inaczej ryzyko wystąpienia błędu, który naraża na zaległości podatkowe i co z nimi związane – odsetki, kary.

Skutki ryzyka podatkowego

Ryzyko podatkowe prowadzi do takich nieprzyjemnych i zagrażających konsekwencji, jak konieczność ponoszenia dodatkowych wydatków na opłacenie kar lub dopłacenie do podatku, utrata oszczędności firmy i niektórych przysługujących jej przywilejów. Kary wiążą się też z możliwością utraty reputacji firmy.

Z czego wynika ryzyko podatkowe i jak można je zmniejszyć

Podstawowym źródłem ryzyka finansowego są czynniki wynikające z organizacji i struktury danego przedsiębiorstwa. Przede wszystkim są to braki kompetencji pracowników, nieefektywne zarządzanie wiedzą podatkową pracowników, zły podział obowiązków, niedopełnienie formalnych wymogów wynikających z prawa podatkowego, ale także brak precyzyjnych procedur podatkowych wewnątrz firmy.

Na ryzyko podatkowe wpływają też niektóre czynniki, które są niezależne od organizacji i an które przedsiębiorstwo nie ma wpływu. Dzieje się tak, jeśli w państwie jest niestabilne prawo podatkowe, rynek jest zmienny, zmienia się również otoczenie prawne i linie orzeczeń sądów oraz interpretacje prawa podatkowego.

Żeby uniknąć problemów z fiskusem, firma musi przede wszystkim zainwestować w narzędzia do śledzenia zmian w prawie podatkowym, zwrócić uwagę na staranne prowadzenie i przechowywanie wszelkiej dokumentacji, a także zadbać o szkolenie pracowników i rozsądny podział obowiązków. Nie bez znaczenia jest także odpowiednie zaplecze informatyczne, w tym dbałość o bezpieczeństwo przechowywanych danych i stabilność systemów komputerowych.