Jak oszczędzać prowadząc firmę?

Piggy bank with golden coins. Financial investment, savings and family budget concept background.

Szukanie oszczędności w firmie staje się coraz popularniejsze. Można czasami odnieść wrażenia, że oszczędzanie to moda a nie wymóg chwili. Ważne jest jedno, aby w oszczędnościowym zapędzie nie wyrządzić krzywdy własnej firmie oraz zatrudnionym w niej pracownikom.

Od czego zacząć?

Dobrym przykładem na to jak podejść do oszczędzania w firmie jest historia jednego z przedsiębiorstw, w którym zatrudniono specjalistę od oszczędności. Pierwsze kroki ów specjalista skierował do hali produkcyjnej. Wszedł chwilę postał porozglądał się i pierwsze co kazał zrobić to umyć dokładnie wszystkie okna i świetliki dachowe.

Jak się okazało dzięki takiemu prostemu zabiegowi zużycie prądu na hali produkcyjnej spadło o 1/5. Powód, nie było potrzeby stosowania sztucznego oświetlenia gdyż światło dzienne wystarczająco doświetliło halę.

Może warto idą za tym przykładem postąpić podobnie, nie koniecznie w odniesieniu do okien.

  1. Ergonomia na stanowisku pracy – często wystarczy uporządkować najbliższe otoczenia aby uzyskać efekt wydajniejszej pracy. Wydajniejsza praca to większy zysk mniejszym kosztem.
  2. Zmiana konta firmowego z płatnej wersji na bezpłatną. W skali roku mogą się okazać pokaźne kwoty oszczędności na prozaicznych bankowych operacjach, od których często pobierane są wysokie prowizje.
  3. Zlecenie obsługi księgowej i spraw pracowniczych zewnętrznej firmie księgowej. Podpisując odpowiednią umowę pełna odpowiedzialność za prawidłowe prowadzenie księgowości spada na firmę zewnętrzną. W razie kontroli i ewentualnych nieprawidłowości potencjalna kara finansowa spada na prowadzącego księgowość. Często kary mogą być bardzo dotkliwe, a tu proszę prosty sposób na ich uniknięcie. Dodatkowo firma zewnętrzna często wychodzi taniej niż zatrudnienie jednej czy kilku osób na pełny etat do obsługi biura.
  4. Dokładne przeanalizowanie sytuacji finansowej w oparciu o audyt sporządzony przez zewnętrznego audytora. Często tego rodzaju usługi oferują firmy zajmujące się obsługą księgową. Audyty można przeprowadzać kwartalnie. W ten sposób można w porę przeciwdziałać utracie płynności finansowej.
  5. Przeanalizowanie kontraktów oraz innych umów i wyeliminowanie umów zagrożonych ze strony odbiorcy. Wyeliminowanie niepłacących regularnie swoich należności kontrahentów. Może to spowodować zmniejszenie zamówień, ale zmniejszy koszty ponoszone z niepłaconymi terminowo zobowiązaniami.
  6. Zastąpienie wniosków kredytowych, wnioskami na unijne dotacje. Póki jest sprzyjający czas, warto korzystać z każdej unijnej pomocy, zwłaszcza tej bezzwrotnej.
  7. Odpowiednie skalowanie rozwoju firmy w oparciu o środki unijne wraz z przygotowaniem planów awaryjnych da w przyszłości znaczące oszczędności.
  8. Zlikwidowanie jak największej liczby niepotrzebnych opłat abonamentowych z przemianowaniem ich na bieżące opłaty np. według użycia, czy wykorzystania darmowych wersji.